Spelföretag investerar mer i innovation än någonsin tidigare

Spelföretag investerar mer i innovation än någonsin tidigare

Spelbranschen är en utav de mest innovativa industrierna och har varit det sedan en tid tillbaka. Men samtidigt är det även en växande bransch, som står för en allt viktigare del av vår ekonomi Sverige. Till exempel så steg omsättningen med 41% till 34,7 miljarder kronor – enbart i Sverige och har blivit betydligt större än exporten av lastbilar.

Det finns en dock en förutfattad mening att, ju mer intäkter spelbolagen får, desto större utdelningar delar dem ut till sina aktieägare. Men vad många inte inser är att spelbolagen idag lägger ut mer pengar än någonsin på innovation och drastiskt minskat pengar spenderat på spelreklam, såväl som sina utdelningar till aktieägare.

I den här artikeln går vi igenom några utav de främsta innovationsområden som många bolag just nu gör stora investeringar inom.

1. Spel med virtuell verklighet (VR)

Mycket har hänt sedan det första kommersiella VR-headsetet började säljas 2016. Ett av de populäraste investerings områdena just nu för spelbolag är nämligen virtuell verklighet.

För den som inte vet är virtuell verklighet en datorgenererad simulering av en tredimensionell bild, eller rättare sagt miljö, som kan integreras med på ett till synes fysiskt sätt genom att ansluta sig till en elektronisk enhet, närmare bestämt ett VR- headset. Denna enheten ger bilder och ljud som simulerar en användares fysiska närvaro i denna miljö. Således får du som spelare nästintill en verklighetsbaserad spelupplevelse.

Ett utav de mest populära investerings områdena inom VR är rörelsespårning. Tekniken bakom rörelsespårning gör det möjligt för användarna att röra sig fritt i en virtuell miljö, i stället för att vara begränsade till en bestämd väg eller ett område, som man är med traditionella spelkonsoler. Företag som Sony och Microsoft har gjort stora investeringar i denna teknik, och vi kan förvänta oss ännu mer innovation på detta område under de kommande åren

2. Artificiell Intelligens

Ett annat stort område för spelföretag är artificiell intelligens (AI). AI används redan i vissa spel i dag, men det finns fortfarande så mycket potential för innovation när det gäller att införliva. Till exempel kan artificiell intelligens användas för att skapa mer dynamiska och uppslukande miljöer som reagerar på spelarens handlingar i realtid. Detta bidrar till att skapa en mer fängslande och interaktiv spelupplevelse.

3. Analytiska verktyg och datadrivna beslut

Datadrivet beslutsfattande är ett annat stort fokusområde för spelbolag just nu. Till exempel investerar många bolag stora summor i analysverktyg och anställer experter inom datavetenskap. En stor motivation bakom detta beslutet är att dem redan sedan en lång tid tillbaka samlar viktig data om spelarna, alltifrån deras beteende, speltider och demografiska faktorer. Analytiska verktyg hjälper företagen att fatta smartare affärsbeslut baserat på dessa faktorer, så att dem inte bara förstår hur spelarna interagerar i spelet. Utan möjliggör det för dem att förbättra sina produkter och tjänster baserat på deras data och fatta mer välgrundade beslut.

Bättre grafik på spelen

Slutligen, många spelbolag lägger mycket resurser på att förbättra sina visuella och grafiska element i spelen. I takt med att teknikutvecklingen går framåt, så har även spelarnas förväntningar kring grafik- och verklighetstrogna spelscener ökat. En grundregel inom spelindustrin är numera att ju bättre grafik, desto mer tilltalande är spelet.

Oavsett om det handlar om att skapa mer realistiska miljöer, eller att utveckla ny teknik för spelmotorer och hårdvara, så gör dem allt de kan för att förbättra utseendet på sina spel.

Sammanfattning 

Det är tydligt att spelindustrin just nu genomgår en stor förändring. Spelbolagen investerar mer än någonsin på innovation, alltifrån banbrytande virtuell verklighet till analytiska verktyg. För oss som spelare är detta goda nyheter, eftersom det betyder att vi kan förvänta oss ännu bättre spel och spel- upplevelser i framtiden.