Armbrytningsregler

Armbrytningsregler

Armbrytningsregler – Det råder ingen tvekan om att armbrytning har pågått i någon form i tusentals år och är populärt över hela världen. Det är ett styrkeprov där en persons arm testas mot en annan och består av två personer som står vid eller sitter vid ett bord och sedan tar tag i varandras händer samtidigt som de placerar sina armbågar på bordet.

Deras mål är sedan att fästa motståndarens arm på bordets yta (eller pekplatta). Förutom att det är ett styrkeprov krävs det mycket skicklighet och psykologisk styrka för att vara en konkurrenskraftig armbrytare.

Det finns olika organ och förbund för armbrytning runt om i världen, men det viktigaste är World Arm Wrestling Federation som bland annat övervakar världsmästerskapen i armbrytning och vars regler vi hänvisar till i den här artikeln.

Även om de inte är helt standardiserade över hela världen. Arm Wrestling-reglerna är mycket lika mellan olika myndigheter och förbund och skiljer sig ofta bara åt i mindre, mindre viktiga detaljer. Själva mekaniken i en Arm Wrestling-match är i stort sett densamma över hela världen.

Spelets syfte

Syftet med armkrok är att slå din motståndare genom att fästa dennes hand på bordets pekplatta. Detta görs genom en kombination av styrka och teknik. Trots att armbrytning i första hand är en styrkeidrott kan den vara mycket psykologisk, där spelarna ”psykar sig själva” till bästa mentala kondition och ofta försöker skrämma sina motståndare eller få dem att tappa kontrollen över sitt spel.

I världsmästerskapen i armbrytning försöker de tävlande, förutom att försöka vinna sina egna individuella matcher, även att ta poäng för landets lag i tävlingens lagmästerskap.

Spelare och utrustning

Eftersom det finns ett samband mellan fysisk styrka och storlek tävlar konkurrenterna mot varandra i viktklasser för att se till att matcher och tävlingar är rättvisa. Spelarna måste också klä sig på lämpligt sätt, där de bär kortärmade eller ärmlösa tröjor och sportbyxor med lite eller ingen reklam. Inga jeans får bäras och inte heller någon form av arm-, armbågs- eller handledsstöd.

För officiella World Arm Wrestling-turneringar ska borden ha följande egenskaper och följa WAF-reglerna. Borden består i huvudsak av följande:

  • Armbågsskydd – Det är på dessa som varje tävlande placerar ner sin armbåge för att brottas. De är vadderade för att undvika obehag och förebygga skador.
  • Beröringskuddar – Det är de upphöjda kuddarna på motsatta sidor av bordet som varje tävlande försöker trycka motståndarens hand på.
  • Handpinnar – Dessa används av de tävlande för att greppa tag i när de brottas och på så sätt ge sig själva en extra hävstång.

Vilken typ av armbrytningsbord som används skiljer sig åt beroende på om armbrytningen ska ske stående eller sittande. Vid tävling i sittande ställning ska bordsskivan vara 28″ från golvet. För stående matcher bör bordsskivan vara 40″ från golvet. Alla andra mått är desamma, dvs. att bordsskivan ska vara 36″ lång och 26″ bred.

Benen ska vara minst 28″ på insidan av benet och minst 18″ från ben till ben. Armbågsskydd ska placeras 2″ från kanten och ska vara 7″ x 7″ och 2″ tjocka och tillverkade av tjockt skum av hög kvalitet. Beröringskuddarna ska vara 10″ långa och 4″ höga och ska stå i en vinkel, 5″ ut från armbågskuddens innerhörn till kuddens innerhörn.

Handpinnar ska placeras halvvägs på 13″ på kanten av varje bord och stolar ska också ha den föreskrivna storleken 18″ i fyrkant och 18″ från marken. En linje ska också placeras tvärs över bordets mitt för att skilja de två bordshalvorna åt och ska målas eller tejpas på bordet.

Poängbedömning

I individuella matcher är poängsättningen mycket enkel, eftersom det är ett enkelt vinst/förlust-format under en omgång. Vid världsmästerskapen i armbrytning finns det dock ett lagmästerskap där poäng delas ut för varje enskild tävlandes prestation i sin kategori och läggs samman med poängen för sitt lands lag. I varje viktklass delas därför följande poäng ut:

  • 1:a – 10 poäng
  • 2:a – 7 poäng
  • 3:e – 5 poäng
  • 4:e – 4 poäng
  • 5:e – 3 poäng
  • 6:e – 2 poäng
  • 7:e – 1 poäng

Att vinna spelet

I individuella matcher är vinnaren av matchen den tävlande som sätter sin motståndares arm på pekplattan. I Word Arm Wrestling Championships är varje match bara en runda lång, men i andra Arm Wrestling-tävlingar enligt olika förbund, regler och bestämmelser kan matcherna utkämpas enligt ”bäst av tre”, ”bäst av fem” eller på en annan grund.

I lagtävlingen i världsmästerskapen i armbrytning är det vinnande laget det lag som har fått flest poäng från sina medlemmars prestationer i sina respektive individuella tävlingar. Detta är ofta fallet vid andra typer av mästerskap och tävlingar i armbrytning.

Regler för armbrytning

  • Varje match döms av två domare, en på varje sida så att funktionärerna kan se de tävlande och deras grepp från båda sidor.
  • Det finns ingen tidsgräns för en match, men en domare kan avbryta matchen om en eller båda deltagarna enligt hans åsikt inte är i skick att fortsätta.
  • De tävlande ska närma sig bordet, göra sig bekväma och sedan ta tag i sin motståndares hand. Greppet ska vara handflata mot handflata med tummen synlig. Den tävlandes andra hand ska greppa sin respektive handpinne.
  • De tävlande kan välja att starta en match i domarens grepp eller i en strip men båda de tävlande måste vara överens om detta.
  • När domarna är nöjda med båda konkurrenternas grepp börjar tävlingen. Varje tävlande ska försöka fästa sin motståndares arm på pekplattan.
  • Trycket ska vara i sidled för att tvinga motståndarens hand mot pekplattan. Det är inte tillåtet att utöva tryck bakåt i ett försök att dra bort motståndaren mot mitten av bordet.
  • Matchen är vunnen när en av de tävlande sätter sin motståndares hand på pekplattan. Om huvuddomaren är nöjd med att det är en giltig pinne ska han eller hon ropa ”Stopp!” och ange att det är en inre pinne genom att omedelbart höja armen.
  • En giltig pin är när någon del av den tävlandes naturliga tråd rör vid pekplattan.
  • Det finns många fel som kan begås i armbrytning. Dessa inkluderar att röra en del av den egna kroppen under matchen, att korsa sin axel i motståndarens område, att sänka axeln under höjden på touch pad, fult språk, misshandel eller dålig sportsmannaanda för att nämna några.
  • Två varningar = en foul och två foul är lika med diskvalificering, vilket innebär att motståndaren omedelbart vinner matchen.

Bli först med att kommentera

Kommentera