De bästa sporterna för allmän form

De bästa sporterna för allmän form

Konkurrens motiverar alla till att överträffa och överträffa sina kamrater, särskilt när det gäller sport. Eftersom alla sporter inte är lika har vi hittat de tio hälsosammaste sporterna som ger en låg risk för att orsaka allvarliga skador och en hög avkastning i form av fysiska och mentala hälsofördelar.

Med hjälp av olika resurser som internet, bibliotek, branschlitteratur och Samir Becics kunskap som en av de ledande hälso- och fitnessexperterna i USA kunde vi begränsa de 10 hälsosammaste sporterna utifrån studier och forskning.

Här är de 10 främsta sporterna som kan förbättra den allmänna konditionen och kapaciteten:

Simning

Simning är inte bara ett komplett fysiskt träningspass; det är också en fantastisk sport för ditt hjärta och en aktivitet med låg stress. Den håller dig på en hälsosam kroppsvikt eftersom den förbränner massor av kalorier, förbättrar lungkapaciteten och bygger upp muskelstyrka och uthållighet. Dessutom är simning den perfekta idrottsaktiviteten året runt eftersom den kan utövas i en inomhuspool, utomhuspool eller på stranden.

Tennis

Detta är en av de bästa aeroba övningarna i paritet med jogging och cykling. Du kan förbränna upp till 600 kalorier när du spelar en timme tennis. Alla små men snabba rörelser som sprintar, svängar och slams gör att du anstränger dig i korta men kraftfulla slag. Tennis ökar armstyrkan, koordinationen och den kardiovaskulära hälsan.

Rodd

Forskning visar att rodd har många hälsofördelar, bland annat effektiv viktminskning, låg skaderisk och ökad muskelstyrka. Även om rodd ursprungligen var en utomhusaktivitet kan rodd utföras och avnjutas inomhus på en roddmaskin.

Brottning

Brottning är en utmärkt sport för att utveckla färdigheter för fysisk kondition samt användbara självförsvarsmekanismer. Träning i brottning för kvinnor har ökat i popularitet på grund av dess praktiska fördelar och vem som helst kan delta i fristilsbrottning för skojs skull och för att hålla sig i form. De fantastiska stunts och rörelserna i brottning förbättrar led- och kroppsrörligheten, underlättar viktnedgång och bidrar till allmän kondition och koordination.

Squash

Squash har flera år i rad av Forbes utnämnts till den hälsosammaste sporten i världen. Squash förbränner inte bara kalorier, ökar den aeroba konditionen, ökar flexibiliteten, utvecklar styrka och kraft, utan förbättrar också koordinationen mellan hand och öga. Den förbättrar också de sociala färdigheterna och interaktionen när den spelas i ett lag eller som dubbelspel.

Basketboll

Även om det kan ta mycket av din energi att spela basket är det mycket fördelaktigt eftersom det bygger upp uthållighet och förbättrar balans och koordination. Forskning visar att det ökar den rumsliga medvetenheten, utvecklar koncentration och självdisciplin, bygger upp benstyrka, är bra för hjärt- och kärlhälsan och bygger upp självförtroende. Det främjar också bra lagarbete och idrottsliga färdigheter när det spelas i tävlingssammanhang.

Cykling

Varje år äger cykelevenemang och tävlingar rum i maj och juni, den typiska säsongen för cykling. Du behöver inte tävla för att njuta av cykling. Cykelklasser är roliga och finns överallt, du kan cykla utomhus med en grupp eller ta spinningklasser inomhus på ditt lokala gym. Cykling ökar inte bara den kardiovaskulära konditionen, ökar muskelstyrkan och flexibiliteten, utan gör dig också gladare och gör din hjärna starkare.

Längdskidåkning

Skidåkning i de nordiska bergen har varit känd som en fantastisk fysisk aktivitet eftersom den förbränner fler kalorier än någon annan form av motion eller sport. Idrottare förbränner upp till 1 122 kalorier per timme av kraftig bergsskidåkning! Längdskidåkning är en beprövad helkroppsträning som är unikt effektiv. Studier visar att skidåkare är cirka 40 procent friskare än fysiskt vältränade personer.

Löpning

Åldern är ingen begränsning för denna fysiska aktivitet, alla kan börja med den. Det är inte bara roligt utan också mycket fördelaktigt. Regelbundna löpare har en lägre risk för ben- och muskelförlust när de åldras jämfört med dem som inte springer regelbundet eller alls. Idrottens fysiska krav gör att benen växer och blir starkare. Det är också bra för den mentala och allmänna fysiologiska hälsan. Endorfiner frigörs när man springer vilket ger det berömda ”runner’s high”.

Volleyboll

Volleyboll kom med på listan över de hälsosammaste sporterna på grund av dess många fördelar. Detta inkluderar ökad metabolisk hastighet, förbättrad smidighet, förbättrar koordinationen och ökar humöret och det är också mycket effektivt när det gäller att bränna kalorier.

Gymnastik

Denna sport kräver att idrottarna är i god fysisk kondition. Med alla stunts som ska utföras kan denna sport förbättra den allmänna konditionen, styrkan, balansen och kroppskontrollen. En gymnast måste utnyttja alla sina mentala och fysiska resurser för att vinna tävlingen. Gymnastik ger inte bara fysiska vinster; den är fördelaktig för att förbättra koncentrationen och det mentala fokuset. Den ger också barn en rad fysiska, mentala, känslomässiga och sociala fördelar.

Det spelar ingen roll vilken sport du vill delta i så länge du njuter av den samtidigt som du drar nytta av dess hälsofördelar och stödjer detta genom att konsumera rikligt med balanserade måltider, till exempel genom att köpa dagligen tillagade måltider att ta med hem för att njuta av.