
Att spelbolag med fokus på sport och casino sträcker sig långt utanför den faktiska branschen är ingen hemlighet. Enorma summor läggs på allt från reklam till diverse sponsorskap och varumärkena syns på så många andra forum. Av allt att döma så är det också någonting som lär fortsätta öka inom en överskådlig framtid.
Spelbolag med sport och casino
Även om det fortfarande existerar och dyker upp spelbolag som väljer en särskild inriktning för sport eller casino så blir det allt mer ovanligt. Starka aktörer som funnits länge i branschen kan överleva på den trafik som finns, förutsatt att det är en sajt med hög kvalité och som lockar spelare på andra sätt. Många spelbolag väljer dock att erbjuda möjligheten att spela på både sport och casino. Detta ger en klar konkurrensfördel men det ger framför allt spelarna möjligheten att välja för stunden. Många nya och etablerade spelare söker sig numera till sajter som erbjuder så många olika sektioner som möjligt, just för att intresset går i perioder. Kan man då samla sitt spelande hos ett och samma spelbolag så är det optimalt.
Alla större aktörer med ett fåtal undantag utgör den här typen av spelbolag. Många aktörer började som antingen ett renodlat casino eller ett renodlat bolag för sportsbetting, men har i takt med att utvecklingen forcerat fram det utökade utbudet för att kunna stå sig i konkurrensen. Det är ofta svårt att urskilja var huvudfokuset tidigare har legat då man självfallet anstränger sig i största möjliga mån för att erbjuda en så stark helhetsprodukt som möjligt.
Det är något vanligare att ursprungliga casinon håller fast vid sin nisch och har lämnat sport och odds åt andra aktörer att ägna sig åt. Utvecklingen går så snabbt nu att det finns högklassiga casinon överallt, oavsett om dessa inriktar sig endast på ämnet eller har adderat andra sektioner. Snabba transaktioner, stora utbud och fina bonuserbjudanden är enkelt att hitta. Här kan du klicka för en lista på alla svenska casinon med snabba uttag och få dig en genväg till vilka sajter som har utvärderats och klarat av kriterierna. Sen är det alltid bäst att utefter rekommendationer bilda sig en egen uppfattning samt hitta sin favorit. I dessa tider så är det svårt att gå på en riktig nit om man följer experttipsen, varav man som spelare har möjlighet att vara kräsen på ett annat sätt än för ett par år sedan.
Allt fler aktörer väljer sponsorskap istället för reklam
I åratal har vi vant oss vid att se och höra spelreklamer var vi än går. Det tog sin fart i tidningar, fortsatte i radio och TV och senare även i form av annonser på nätet. Just radiojinglar och TV-reklamer finns det många spelbolag som gjort sig ett namn på. I vissa fall så är känslan att reklamseriem är mer känd än det faktiska bolaget bakom reklamen.
Bara de sista åren så har möjligheterna till att få ut reklam minskat en hel del för spelbolagen. I samband med att spellagen föll i bruk i januari 2019 så begränsades utrymmet och även om det fortfarande rullar reklamfilmer i TV och dyker upp annonser på nätet så är det inte på samma pushande vis. Istället är det allt vanligare att man ser stora nätcasinon eller spelbolag som sponsrar diverse event utanför spel på nätet. Att bettingbolag sponsrar fotbollsklubbar mot reklam på tröjorna är inget ovanligt, det finns flera exempel på detta. Bet365, Bwin, Unibet med flera är alla verksamma på flera stora fotbollslags matchställ. Det är även vanligt förekommande i andra sporter såsom ishockey, basket och handboll.
Vad som har växt ordentligt på senare år är att nätcasinon och bettingbolag även syns i samband med diverse galor, events och till och med filmer på TV. Att du hör “Det här programmet/filmen är sponsrat av *insert valfritt spelbolag*” är inte alls något häpnadsväckande. Istället är detta ett bra sätt för aktören att få reklam samtidigt som extra intäkter går in vad det nu är som sponsras.
Det som också syns är sponsrade turneringar av olika slag. Allt från inhemska padel-turneringar och esport-turneringar till internationella tävlingar av olika slag sponsras och i vissa fall namnges efter ett visst bettingbolag som gått in som huvudsponsor.
Vad finns det fler för utrymmen för sport och casino inför framtiden?
Det råder inget tvivel om att spelbolagen har börjat tänka utanför boxen och inte bara satsar på reklam direkt riktad mot spelare för att locka till en registrering och insättning. Alla vinner på det då arrangörer får en stark sponsor som backar upp. Spelbolagen själva får reklam och kopplas ihop med goda ting, samt spelarna får inte en lika stor av den mer aggressivt riktade reklamen som tidigare varit vardag. Detta gör det till en alldeles utmärkt väg att få för att sprida sina varumärken och samtidigt bidra i samhället i den mån det går.
Bli först med att kommentera