Det här är Indycar

Indycar

Om du gillar formelbilar och snabb racing så är Indycar något för dig. Det är inte överdrivet stort här i Sverige och det finns därför många här i landet som inte känner till Indycar eller deras största evenemang, Indy 500.

Nedan kan du läsa mer om vad Indycar är för något och vad som är viktigt att känna till om det. Vi går igenom lite kring dess historia också.

Amerikansk racing när den är som bäst

Indycar är en väldigt varierad motorsport med en ganska stor skara människor som följer sporten. Det är samtidigt störst i USA och är där deras snabbaste och främsta formelbilmästerskap.

Förarna håller en hög kvalitet och den som blir mästaren tar hem hela 1 miljon dollar, ingen illa summa. Bilarna som dessa förare använder kan se lite olika ut, men intressant nog så är det ganska begränsat vilka delar som kan användas.

Motorerna som man får använda kommer alltid från Honda eller Chevrolet, vilket innebär en del begränsningar och gör att mycket av sporten handlar om talang och förmåga, mer än om bilens färdigheter. Alla bilarnas chassi tillverkas av Italienska Dallara.

Indycar är som sagt en otroligt snabb sport och bilarna når upp till strax under 400 km/h, men det är toppfarten och gäller knappast under hela loppet.

Indycars historia

Formelbilsracing har varit en grej i USA sedan början av 1900-talet men just Indycar är mycket mer modernt än så. Det var 1979 som man grundade sanktionsförbundet CART och man hade då tilläggsnamnet Indycar. Det blev otroligt populärt.

På 90-talet uppstod däremot en del bekymmer när mindre team började klaga på hur kostanderna hade börjat nå oanade höjder. Det här blev ett bekymmer för mindre team som inte hade samma budget och möjligheter.

Då grundades Indy Racing League som hade sitt första lopp 1996. Det här blev ligan som då började attrahera mindre team som ansåg att CART var en elitisk organisation för rika lag. IRL grundades av Tony George som också ägde Indianapolis Motor Speedway, så han hade också kontroll över Indy 500.

CART har idag gått i konkurs och lagen i Champ Car, en annan liga som alltid haft ekonomiska bekymmer, gick över till Indycar. Idag är alltså inte formelbilsscenen splittrad längre.

Sverige har haft en del förare, bland annat Kenny Bräck, Björn Wirdheim och Felix Rosenqvist.

Indy 500 är sportens största lopp

Indianapolis 500, mer känt som Indy 500, är en av världens största motorsportstävlingar och är det som alla Indycar-älskare ser fram emot. Hundratusentals besökare från hela världen besöker tävlingen.

Indy 500 började redan 1911 med sitt första lopp och firade alltså sin hundraårsdag i 2011. Det är också Indy 500 som ofta är introduktionen till Indycar för många som idag älskar sporten.

Som du antagligen kan gissa med tanke på namnet så åker man 500 miles i tävlingen, det motsvarar hela 805 kilometer. Med tanke på att banan mäter 4 km så kör man alltså 200 varv under hela loppet.

Självklart så sker det depåstopp under loppet men med tanke på hur snabba bilarna är så tar det inte så lång tid som du kanske tror. Tävlingen brukar ta cirka 3 timmar och det brukar ske runt fem till tio depåstopp under hela loppet.

Tyvärr är det inte många svenskar som vunnit Indy 500. Den enda som har lyckats var Kenny Bräck i 1999. Han lyckades med en hel del under en tid då Indycar var ganska kaotiskt just på grund av splittringen mellan olika organisationer.

Har inte riktigt fått fäste i Sverige

Indycar har som sagt aldrig varit en stor grej här i Sverige. Det är dock en av biltävlingarna som utgör den så kallade ”Triple Crown of Motorsport”. Den utgörs av Indy 500, Monaco Grand Prix och Le Mans 24-timmarslopp.

Just Grand Prix är mer populärt här i Sverige, men vill man börja följa sporten så finns det streaming i Sverige och det finns gott om möjligheter att börja följa sporten. Just nu är det det Felix Rosenqvist som är aktuell och han deltog senast 2021, så det kan vara en bra start om du är nyfiken på Indycar.